Kuluneella viikolla Beatport julkaisi tilastot ladatuimmista genreistä, viimeisen kymmenen vuoden ajalta.

10644960_10152352427408129_5973971568556

Aikaisemmin olen kirjoittanut EDM-pärinästä, joka nykyisin muodostaa valtavirran (mainstream) musiikin. Hyvin pitkälti tämä musiikkin on Beatportissa jaettu electron ja progressive housen alle. Nämä löytyvät listauksesta sijoilta viisi ja kuusi. Kuitenkin, Weekend Festivaaleihin palaten, nämä muodostavat todellakin sen tanssituimman ja eniten kansaa vetävän ryhmän, miksi sitten tällaiset sijoitukset latauslistalla? Omiin havaintoihin pohjaten, kun kuitenkin kyseessä on eniten klubeillakin soitetut genret.

Ylläoleva listaus nousi aikasemmin viikolla puheeksi ystäväni kanssa ja ilmoille lensi ajatus siitä voisiko järjestys johtua siitä, että torrentit ja muut epäviralliset latauskanavat muodostavat nykyisellään oman osansa musiikinlatauksesta. Onhan todennäköisempää, että ns. mainstreamgenret löytyvät torrenttina. Toisaalta voisiko tätä myös selittää ns. genrejen fanijakauman perusteella? Olen joskus kuullut, että hevifanit esimerkiksi ovat tunnollisia levyjen ostajia, juurikin sen takia, että siihen kulttuuriin kuuluu artistien tukeminen. Samalla tavallahan voitaisi nähdä konemusiikin ns. undergroundgenrejen fanikunnat. Kyseessä ovat kuitenkin ne tosifanit, joille merkittävä tapa tukea artistia on kappaleiden ja levyjen ostaminen. 

Mikä sitten varsinaisesti on underground? Tässä vastikää istuin, mutanaamio kasvoilla, kuuntelemassa djwidgetin Freeform -soittolistaa Spotifyssä. Hardstyle, verrattaen tuntemattomana genrenä, on underground, vaikka minulle ei kyseisellä hetkellä tällainen tullut mielenkään - paitsi olo ulkonäöllisesti oli kyllä enemmän tai vähemmän underground. Kun tietty genre on itselle arkipäivää, se ei enään ole underground. Vaikka muillehan se on underground, mikäli olet niitä harvoja paikkakunnalla, jotka kyseistä genreä kuuntelevat. Toisaalta undergroundista ei tule mainstreamia, kun muutkin paikkakuntalaiset altistuvat yhdelle genren radiosoitetulle biisille toistuvasti. Otetaan esimerkiksi deep housea edustava Robin Schulzin remix Mr. Probsin Wawes kappaleesta. Pääosa suosituimpien radiokanavien kuuntelijoista on kuullut kyseisen kappaleen, mutta kuinka moni pystyy nimeämään toisen samantyyppisen kappaleen radiosoitossa? (Niille, jotka haluavat muita mainittakoon samaisen herran editti Lilly Wood and The Prick – Prayer In C kappaleesta sekä toisena artistina Zhu - Faded, jotka nykyisellään saavat paljon soittoa ainakin Sea FM -kanavalla).

Deep house voidaan vielä luokitella undergroundiksi, mutta ottaen huomioon sen, että kyseessä on ladatuin genre ja sen suosio maailmalla on kasvussa, onko se seuraava mainstream? Niinhän se menee, että nyt underground, ehkä huomenna jo mainstream. Toisaalta tekeekö muutama artisti undergroundista mainstreamia? Edes hetkellisesti? Palataan päivään Skrillex (ks. listalta dubstepin nousuvuodet). Ja mietitään...

Ehkä voimme vain tulla yhteisymmärrykseen siitä, että underground on määritelmänä jotain niin aika ja paikka keskeistä kuin voi olla.

Otetaan tähän loppuun vielä esimerkit tech housesta Umek – I Need You sekä technosta Electronic Empire - 4x4 (Christian Cambas Remix).