Ensiksi haluaisin sanoa, että en mielelläni otsikoi englanniksi ja hainkin pitkän aikaa parempaa otsikkoa kuin "the odd one out", jona nyt "joukon outolintu" sanapartena palvelee. Vaihtoehtoinen ja ehkä paremmin kuvaava otsikko tuo vieraskielinen, mutta näin itsenäisyyspäivän jälkimainingeissa lienee hyvä kunnioittaa suomen kieltä. Asiaan.

Kuten edeltävinäkin viikonloppuina, perjantaiyö huuteli kutsuaan allekirjoittaneelle. Suuntana, syyskuun lupauksen mukaan, Bassment yökerho The Play'ssä. Bassment'hän on klubi-iltakonsepti, joka tarjoaa ehtoon (enkä nyt todellakaan tarkoita mitään kirkollista) täydeltä hardcorempaa konemusiikkia kuin keskiverto tallaaja on tottunut kuulemaan (herkimmille se kirkko ei sitten olisikaan ollut niin huono asia...). Perjantain pääartistiksi oli järjestetty Sasha F., otaksuen siis rankka yö oli luvassa kera 5kW ämyrien. 

Tovin ehti mielessä pyörähtää, että kuuluuko minimaliin ja tech houseen hurahtanut reivaaja yöhön, jossa mennään parhaimmillaan 250 bassoa minuutissa. No, mutta katsos, kiitos sen, että illan artistikattaus, esiintymisaikatauluineen ja soittogenreineen löytyi kauniisti kirjattuna tapahtuman Facebook-sivulta, sai tanssijalka positiivista kutinaa. Kaksi ensimmäistä tuntia varattu progressiven lisäksi juurikin minimalille ja tech houselle. Ei voi kuin tykätä, kun tietää pääsevänsä varmuudella tanssilattialle. Ja eipähän tarvitse toiveita esitellä, jos eivät kuulu soitettavaan genreen. Jotenkin kyllä tällaisten iltojen aikana toiveiden esittäminen rinnastuu festivaalilavalle toivelistan kanssa kapuamiseen...

Jonon kautta tanssilattialle hivenen yli kymmenen. Hyvä groove päällä, kun iltaan valmistautuvat hardstyle ihmiset keräilivät tanssilattialle levitettyjä valotikkuja ja kiinnittelivät niistä asustuksiinsa. Yhdentoista jälkipuolella tanssilattialla pyöri jo useampia, mutta varsinainen meno lähti käyntiin, kun genre yhden aikaan vaihtui rankempaan. Noteerattu useita miehiä puvut päällä - pikkujoulukausi.

Kahden aikaan Sasha F:n aloittaessa oululaisyleisö oli kuin haltuunotettu. Toimiva äänentoisto ja valaistus pitivät musiikin siivittämänä ihmiset tanssilattialla. Mieleenpainuvin havainto oli mustassa puvussa hardcorea vetänyt miespuoleinen henkilö. Muutoin niin sekalaisesta joukosta poikkeava asu loi hienosti kontrastia. Ehkä samaista voidaan myös pitää vanhojen konservatististen musiikkilinjojen muuttumisena. Toki tässä näkyy se, että reivaajien joukossa jokainen voi olla omanlainen ja laittaa jalalla koreasti täysin omaan tyyliinsä. Kaikki kukat kukkikoot, täällä ei tuomita (kuten sanottua, mitään tekemistä ei sen kirkon kanssa ollut tällä).

Harvemmin tulee klubilla pysyttyä tanssimatta, mutta hardstylen aikaan tunnelma oli sitä luokkaa, että paikan päälle oli mukava jäädä ihan seurailemaan. Lattialta tuli varastoitua mielen syövereihin muutama sellainen liike, jolle voi tulevaisuudessa löytyä sovellettua hyötykäyttöä.

Hardstyle maistui Oulun yössä perjantaina. Mikäli Bassment palaa ensivuoden puolella, suosittelen ehdottomasti genren ystäville, herkkuja ei pohjoisessa usein tarjoilla. Aina parempi, jos tapahtuma järjestettäisi ennen helmikuun lopun isoa konemusiikin talvifestivaalia, jossa hardstyle on myös hyvin esillä. Saisi sulatettua (mahdollisesti tulevan) talven kylmyyden nivelistä ennen varsinaista kahdenpäivän tanssikoetusta. Ihan noin ideana.